Thursday, December 9, 2010

Politik dan kehidupan

Assalammualaikum dan salam sejahtera…wah cam skema la plak..hahaha!
Untuk post kali ni aku nak berserita pasal mende2 yang berkaitan dgn politik la plak tp bkn pasal kutuk parti pembangkang mahupun kerajaan. aku cume nak ajak kwn2 sume supaya menjadi pengundi bijak, almaklum la aku baru je daftar jadi pengundi siang td,hehehe..terus terang da lame da aku nak ckp mende ni n ble aku da ade blog sendiri barulah aku berpeluang untk berkongsi dgn org ramai..kre mende ni lebih kepada falsafah hidup aku n klu korg rase bgs gunekan la atau kurag2 jadikan pengajaran..

1)Tanamkan perasaan curiga pada media berkenaan laporan politik

Maksud aku tentang tanamkan perasaan curiga ni adalah tiap kali keluar je berita dalam media xkisah la milik pembangkang mahupun kerajaan JGN PERCAYA BULAT2 sbb nye.
contoh media milik pembangkang cakap kerajan ni bla,bla(mende y xelok) secara undang2 nye kenyataan tersebut akn jd tidak independent sbb kesan dari kenyataan tersebut ble m’nguntungkan pembangkang n merugikan kerajaan. Klu kite tgk at sini da wujudnye motif.
Jadi cara yang terbaik adalah first sentiasa curiga pastu korg baca la sume kenyataan akhbar dari kedua belah pihak …klu ade 3 belah pihak plak camne???...klu ade y tanye gni mmg aku rase jumaat ni mgkn yang terakhir bg die..pastu korg tanye la pendapat org yang pakar berkenaan isu tu klu agama tanye la kat ustaz,ekonomi tanye la pd org ekonomi dan akhir sekali korg gne kan judgement korg utk nilai berkenaan isu tersebut..

2)Debat tanpa penjaga masa mahupun panel hakim yang dihormati

Aku rase mende ni mmg biasa sgt la utk org yang berbeza pahaman politik utk berdebat..mende ni mmg la klu kite tgk dari segi positif bole memupuk bakat seseorang utk menjadi pendebat berjaya tp klu sampai nak gaduh2 tu tak payah la..dan aku bole jamin debat jenis ni xde pemenang sbb nape aku konfiden sgt sbb xde hakim nak ishtihar yang korg menang..dan pada aku untuk pendebat ni ade 2 jenis

i)Jenis yang rasional
Maksud aku diorang ni sedar yang setiap parti politik tu ade kelemahan masing2 n diorg ni x berdebat ikut emosi..senang cite bole dibawak berbincang

ii)Jenis yang taksub
Jenis ni mmg berat ar, x rasional emotional ,batry national n mcm2 ar..klu korg tibe terbedebat dengan orang jenis gni
Baik korg ngaku kalah je..siyes buang masa..n silap2 bole sebabkan gaduh..pd aku klu dengan menyerah kalah bole mengelakkan pergaduhan sebenarnye korg da menang..contoh ni plg bole diguna pakai time jumpe pak mentua..dgn menyerah kalah korg akan dapat anak die…so kre korg menang la kan btul x?..hahaha!

3)Perbezaan politik tidak menjadi penghalang untuk kita menjadi kawan

Pada aku ni yang paling penting la..klu korg xnak ikut yang ats2 tu pd aku xpe g tp part yang ni mmg aku emotional sikit..aku nak share sikit pengalaman aku time darjah 5 dulu disebabkan perbezaan politik antara bapak aku n bapak kawan aku (kawan aku ni lelaki ye) so bapak kawan aku tu tak bagi kitrg berkawan..mgkn mende ni tak terjadi pada korg tp plez la..mgkn ramai yang pernah dengar orang melayu berpecah kerana politik dan mgkn mende ni belum teruk sangat lg tp pada aku tak gune jugak klu kite sekadar mencanangkan slogan 1 malaysia tp bangsa sendiri tak bersatu

Akhir kata pada yang da cukup umur tu pegi la daftar mengundi..xgune jugak klu kite sibuk2 kutuk2 pemerintahan tak bagus la tp mengundi tak…shame on u ….pegi laut buat negara sendiri tak pun g lepak kat kerajaan langit ayah Pin..

2 comments:

... said...

statement last tuh mmg xbley blah en...haha

serikandi comel said...

hmmm agak stuju ngn cik ima...
tp adew kew lg org nk join krajaan ayah pin 2??
klu ade, sila angkat tgn...
hehehehe

Post a Comment