Wednesday, December 8, 2010

Blogger baru

Ok siyes aku mmg baru nak berjinak-jinak dengan dunia blogger ni dan sgt bnyk lagi mende yang aku tak paham langsung pasal setting die la.Jadi untuk post aku yang mule-mule ni aku nak bagi tau yang blog ini dibuat semasa aku tengah final exam paper cukai yang aku ambil dengan niat untuk tidak membayar cukai.hahaha, otai tak aku???..selamber jer sebab aku mmg dah takde mood langsung nak study sekarang (mak n abah sy rehat jap je release tension jap:P)..terus terang post aku ni memang tak menarik langsung sebab aku pun da mule rase muak untuk membaca post aku sendiri untuk memeriksa ejaan dan tatabahasa yang tunggang langgang (typical beginner)....aku akan cube jadikan blog aku ni sesuatu yang santai ble gelak2 tapi pada masa yang sama ada unsur-unsur yang boleh mendidik.

Memandangkan aku dgn jayanya telah membuat blog ni jadi aku yang buta IT ni dgn bangganya akan bg la tips ckit camne nak start akaun even aku tau korg sume mmg expert2....

Dgn andaian pc or laptop telah di switch on serta wireless telah disambungkan dan anda mempunyai email---

Nama akaun dan blog
buat terus ciap-ciap ape name akaun yang korg nak gune dan klu bole buat list nama sampai 10 sebagai backup plan.Nama yang korang gune tu sedikit sebanyak akan memberi pengaruh kepada pandangan org lain pd blog kite. contoh name blog ak anginmalam mesti org igt blog jiwang atau puisi-puisi tp siyes bkn..pastu name akaun tu wt la yang senonoh cikit..jgn sampai nanti blog korang diletakkan tanda 18sx/18sg...


Password
Lepas je korang bagi password yang korang nak gune utk blog korang.terus salin or save kat mne2 yang dirasakan selamat.Dan klu perlu g register 1 peti besi kat mane2 bank yang berdekatan untuk simpan password korang. Pastu aku nasihatkan xpyh la gune name awek/pakwe kepunyaan masing2 mahupun kawan. bkn ape nti tiap kali korg dpt awek/pakwe baru kene tukar password la pulak klu x bahaya.kepada yang ade ramai awek/pakwe lagi la wajib jgn gune.

Tenaga pengajar
Korang mintak la sorg ajar korang camne care nak mule buat blog ni jangan belagak sangat (cthnye aku la,haha)xde la kelam kabut sangat nanti klu salah setting la pastu salah pilih template la senang ade yang expert utuk bertanye. pastu korg belanje la die minum air ckit tp klu die mintak lebih2 cakap kat die talk to the hand!!


Post
Aku sarankan sebelum korang buat blog lagi korang kene fikir ape post yang korang nak buat kurang-kurang ade rangka pun cukup la (gunekan segala ilmu yang dipelajari masa belajar buat karangan dulu )..klu x mule la korang akan rase makin tension joget-joget dalam bilik dan akhirnye tulis post cam aku…hahaha

Akhir kata assalammualaikum dan terima kasih kerana sudi membaca..

4 comments:

... said...

bagus2..perkembangan yg sihat..blaja dri yg pkar eh..hehe
letak la post klakar..best gak layan tym busan2..

Mr Fian said...

hehe..tq ima..:)

serikandi comel said...

eehhh abg pian r...
huhuhu

Mr Fian said...

adik pian la..aku baru 21 ko 22..hahaha

Post a Comment